Vad är arbetslivsintyg?

För vissa av våra utbildningar har vi krav på arbetslivserfarenhet. Du behöver då skicka in ett intyg på dina tidigare arbetserfarenheter. Du kan vända dig till din arbetsgivare eller före detta arbetsgivare för att få ett arbetslivsintyg.

Du kan även skicka in arbetslivsintyg till utbildningar som inte kräver arbetslivserfarenhet. Det gör du för att visa din kompetens så att vi kan göra en bedömning av om du har motsvarande kunskaper för de kurser som krävs.

Det som måste framgå på arbetslivsintyget är:
– Ditt namn och personnummer
– Din yrkesroll (inkl. beskrivning av dina arbetsuppgifter)
– Hur länge du har varit anställd
– Vilken omfattning (heltid eller deltid)

Om du inte vill be din arbetsgivare om arbetslivsintyg kan du istället bifoga ditt anställningsavtal där det framgår vilka arbetsuppgifter du har/har haft och din senaste lönespecifikation för att visa hur länge du har varit anställd. Du kan självklart stryka över din lön i bilagan du skickar in till oss om det inte är något som du vill att vi ska se.